Isnin, 28 Oktober 2013

Ulasan Anjuran Forum Filem Bersama David Teo

Anjuran Forum Filem Bersama David Teo.

Sabtu 14 September lalu - Sekolah Pengajian Seni, Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah menganjurkan satu forum filem dengan seorang pengeluar filem Malaysia yang terkenal iaitu, David Teo yang merupakan seorang Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Metrowealth International Group (MIG). Anjuran forum ini diadakan pada 21 September 2013 bersamaan hari Sabtu,jam 9.00 pagi bertempat di Dewan Resital Universiti Malaysia Sabah.

Anjuran program seperti ini sangat membantu pelajar Sekolah Pengajian Seni (SPS) untuk menjalinkan kerjasama mereka dalam pertukaran dan perkongsian kepakaran antara pensyarah dan pelajar seni yang terlibat secara langsung dalam industri kreatif sebagai laluan kerjaya dan untuk memastikan peluang pelajar SPS sentiasa terbuka untuk latihan di organisasi seni prolifik itu, serta mewujudkan persaingan dengan institusi-institusi pengajian tinggi dan graduan lain dalam pasaran kerja di masa akan datang.


Dalam forum itu, Dr Zairul Anuar Mohd Dawam sendiri sebagai, Penyelaras Program berkata forum khas ini dengan David Teo dan peminat teater akan membolehkan perkongsian idea dan cabaran dalam industri filem serta meningkatkan persaingan perniagaan. Beliau berkata pengeluar filem ini terkenal dengan sikap keterbukaan dalam menyuarakan pendapat dalam beberapa isu-isu perfileman. Antaranya ialah beliau mengulas beberapa bantahan beliau terhadap penghapusan serta pulangan duti hiburan kepada pengeluar, menjual filem-filem baru di Astro First. Perkara ini telah dibincangkan dalam forum terbuka dan secara tidak langsung terdapat banyak perkongsian yang dapat menaikkan semangat pelajar dalam perfileman.


Gambar : Forum perfileman bersama David Teo dan pelajar sekolah pengajian seni(UMS) 


Disediakan Oleh: Elisabetah Maillin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan