Khamis, 31 Oktober 2013

SEMARAKKAN BAHASA KEBANGSAAN 2013

Pada 26, oktober, 2013- Universiti Malaysia Sabah iaitu Sekolah Pengajian Seni telah berkerjasama membuat persembahan di 1 Borneo dalam memertabatkan bahasa kebangsaan iaitu bahasa Malaysia. Ini adalah salah satu pengalaman saya dimana, pertama kali membuat persembahan dalam bidang nyanyian di 1 Borneo. Walaupun saya sememangnya sudah biasa bernyanyi dihadapan orang ramai namun, persembahan dalam nyanyian di 1 Borneo adalah pertama kali bagi saya.
Saya percaya kawan-kawan sekelas saya, tidak kira dari Sabah atau Semenanjung juga ada yang  pertama kali membuat persembahan di 1 Borneo pada masa itu. Antara persembahan yang dipersembahakan pada masa itu ialah sketsa lakonan, tarian, berpantun, bersyair, dan nyanyian. Persembahan yang dilakukan pada masa itu sangat meriah dan mesej-mesej setiap bait atau kata-kata yang disampaikan oleh si pembuat persembahan dapat memberikan mesej yang jelas kepada penonton.
Oleh itu kita sebagai rakyat seharusnya memertabatkan bahasa sendiri sebelum menggunakan bahasa kedua ataupun bahasa ketiga. Walaupun bahasa kedua kita juga penting namun bahasa Malaysia tidak seharusnya dilupakan.



bergambar dengan kawan sebelum membuat persembahan


salah satu contoh gambar, semasa berada di 1 Borneo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan