Jumaat, 17 Januari 2014

ANUGERAH FESTIVAL FILEM SKRIN DIGITAL SPANGGAR


Pada 16hb, 12,2013 dan 17hb,12,2013 sekolah pengajian seni telah mengadakan satu program penayangan filem pendek terbuka kepada semua orang. Terdapat 18 buah filem pendak yang ditayangkan pada masa itu. Penayangan filem ini dilakukan di Ahmad Nifsu bermula dari jam 2.00 petang sehingga lah 8.30 malam. Kesemua filem-filem pendek menampilkan cerita dan mesej yang berlainan. Antara filem pendek yang telah saya tonton ialah, The bloody night, Ilusi, Mangayau, Tanduo, Pictures, dan Haunted. 

Pengarah Filem the bloody night ialah Ku Za diikuti Pembantu pengarah Mitchel. Filem ini dilakonkan oleh watak Bibi sebagai (Mary), Wani (Sasa), Onde (pembunuh upahan) dan seorang lagi lelaki misteri. Cerita ini,  merupakan sebuah kisah cerita pembunuhan dimana dua orang sahabat iaitu Sarry dan Sasa yang telah lama berkawan rapat sejak dari kecil. Pekerjaan mereka berdua ialah penjual dadah. Marry telah menghianati sahabatnya sasa kerana telah menjual dadah secara persendirian akhirnya membuatkan sasa merasa geram dan ingin mengupah seseorang untuk membunuh Marry. Selepas Marry dibunuh akhirnya sasa juga telah dibunuh oleh pembunuh upahan beliau sendiri. Cerita ini begitu rumit apabila timbul lagi seorang lelaki misteri yang telah membunuh lelaki upahan tersebut. cerita ini juga banyak menggunakan babak pada waktu malam, dimana saya sebagai pelakon dalam filem pendek ini sebagai marry, merasai kesusahan semasa melakonkan babak pada waktu malam. Filem ini juga tidak begitu sesuai dilihat oleh golangan kanak-kana kerana terdapat unsur keganasan. Selain itu, watak-watak dalam filem ini juga mempunyai watak jahat, baik, dan watak sampingan.

Seterusnya filem Tanduo, Filem Tanduo ini diadaptasikan daripada peristiwa bersejarah pencerobohan di Lahad Datu. Cerita ini menyampaikan mesej berkeaan dengan pembunuhan beramai-ramai semasa di Lahad Datu.Pengarah menggunakan cerita ini sebagai menyampaikan pengajaran kepada kita semua berkenaan dengan perjuangan askar dan polis yang telah terkorban semasa bertugas di lahad Datu pada masa itu. Cerita ini juga banyak menggunakan babak pada waktu siang. Cerita ini juga banyak menggunakan unsur keganasan dan kematian. Filem ini tidak begitu sesuai dilihat oleh kanak-kanak kerana terdapat unsur keganasan. Keseluruhan daripada cerita ini menampilkan mesej yang jelas dan mudah difahami.


Selain itu filem yang telah saya tonton ialah Haunted. Filem Haunted ini mengisahkan sekumpulan pelajar yang ingin mencari kebenaran tentang hantu yang berada disebuah tempat yang sudah lama ditinggalkan orang. Pengarah lebih banyak menggunakan teknik merakam dalam rakaman. Filem ini juga banyak menggunakan babak pada waktu malam. Selain itu, dalam filem ini juga pelakon menggunakan Bahasa inggeris sebagai Bahasa semasa berbual. Dalam filem ini terdapat unsur pembunuhan dimana beberapa orang yang datang ketempat tersebut telah dirasuk dan telah dibunuh. Filem ini juga tidak begitu sesuai ditonton oleh golangan kanak-kanak kerana terdapat unsur keganasan iaitu pembunuhan.

dikarang oleh,
Calista Nadia Lusin


Tiada ulasan:

Catat Ulasan