Selasa, 26 November 2013

Cerita Rakyat Orang Sungai Tombonuwo


Kerbau dan Ahli Sihir

Tersebutlah kisah seorang ibu dengan anak perawannya.
“Oh, ibu, engkau tinggal di sini dulu. Aku hendak pergi menangkap ikan,” kata anak perawan itu kepada ibunya pada suatu hari.
Dua tiga kali ia menyauk jaringnya ke dalam air, jaringnya pun penuhlah dengan ikan.
Dibawanya ikan-ikan itu pulang ke rumah lalu dimasak serta dimakan habis kesemuanya oleh mereka.
Selepas makan, si Perawan itu berkata, “Oh Ibu, aku hendak pergi menangkap ikan lagi.”
Setelah sekian lama, namun tiada seekor pun ikan yang diperolehi. Sebentar kemudian, tiba-tiba ia ternampak sesuatu di dalam lubuk yang keruh di sebelah hilir. Lalu ia pergi melihat lebih dekat dan ia dapati seekor kerbau sedang berkubang di dalam sungai itu.

“Duhai anak perawan. Dari manakah engkau?” Tanya si Kerbau kepada si Perawan.
“ Oh Kerbau, aku dari rumah kami nun di sana. Aku ke sini hendak menangkap ikan untuk menyara kehidupan kami, kerana tiada lagi cara lain untuk mendapatkan makanan selain dari menangkap ikan,” kata perawan itu.
“Kalau begitu ambillah beberapa rantik kecil dan pukullah hidungku,” kata Kerbau itu, “Tetapi janganlah kuat sangat.”
Lalu diambil oleh perawan itu beberapa ranting kayu dan dipukulnya hindung sang Kerbau serta ditadahkan sebuah bekas. Lalu keluarlah 44 jenis makanan yang mentah dan juga yang sudah sedia masak dari hidung Kerbau itu. Lantas si Perawan pun duduk makan di situ.

Setelah makan, Kerbau itu berkata, “Jikalau engkau hendak balik sekarang, pukullah dahulu hidungku ini seperti yang kau lakukan tadi.”
Perawan itu pun menurut kata-kata si Kerbau, dan seperti yang pertama tadi maka keluarlah makanan yang demikian banyak dari hidung Kerbau itu. Si Perawan mengutiap kesemuanya, lalu dibawa pulang ke rumah.

“Ibu, makanan ini diberi oleh Sang Kerbau untuk kita. Dan inilah hasil yang aku perolehi,” kata si Perawan.

Tidak lama kemudian, datanglah seorang ahli sihir ke rumah si Perawan. Ahli sihir itu berkata, “Oh, sahabat, dari manakah kamu perolehi makanan kamu ini?”
Sebaik saja si Perawan berkata demikian, ahli sihir itu pun berkata sekali lagi, “Beritahu aku sekarang. Kalau tidak, engkau akan kubunuh.”
“Baiklah. Sebenarnya begini. Ketika aku keluar pergi menangkap ikan, aku telah terjumpa seekor kerbau yang sedang berendam di dalam sungai. Kerbau itulah yang memberikan makanan itu kepadaku,” terang si Perawan.
“Oh, begitu ya,” jawab ahli sihir.
“Jika kamu berhasrat hendak meminta makanan, jangan pula kamu bunuh kerbauku itu, sebab kerbau itulah saja yang akan menjadi tempat aku meminta makanan selama-lamanya,” pinta si Perawan kepada ahli sihir.
Tidak sabar-sabar lagi, makan pergilah tujuh orang ahli sihir ke tempat di Kerbau itu berada, sambil berlari-lari menuju ke pangkalan untuk mencari  kerbau yang disebutkan.
Setibanya di sana, mereka pun masing-masing mengambil kayu yang besar-besar belaka, lalu memukul hidung kerbau itu sehingga mati, kemudian dimakan oleh para pengkhianat. Tulang-tulang kerbau itu mereka kumpul dan diletakkan di tepi sungai.
Apabila mereka datang semula ke rumah si Perawan, Perawan itu pun bertanya, “Sahabatku, adakah kamu makan kerbauku itu?”
“Oh sahabat, tidak! Kerabau kamu masih tetap ada di sana.” Jawap salah seorang daripada ahli-ahli sihir.
Dengan segera di Perawan itu bergegas ke tempat si Kerbau dan  apa yang ia dapati? Cuma tinggal tulangnya sahaja lagi yang berlonggok di tebing sungai. Kerbaunya telah tiada.
Perawan itu pun menangis, dia pun memilih antara tulang-tulang kerbau itu, diambilnya tulang yang putih lalu dibawanya ke sebuah batu besar lantas diletakknya tulang itu di atas batu tersebut. Dia pun terjun menyelam ke dalam sungai.

Tidak berapa lama kemudian ketika si Perawan sedang menyelam, tiba-tiba ikan di dalam sungai itu menjerit-jerit. “Wahai Perawan, keluarlah engkau, kerana engkau ini terlalu cantik dari kami,” kata seekor ikan kecil.
Perawan itu pun keluar dari dalam sungai lalu ternampak olehnya seorang jejak berdiri di atas batu besar tadi. Tulang kerbau yang diletakkannya di atas batu itu telah berubah wujud menjadi seorang jejaka yang kacak.

Jejaka kacak dan si Perawan itu pun saling jatuh cinta, lalu mereka pun baliklah rumah. Bila diketahui oleh ahli sihir akan anak muda itu, mereka pun bertanya, “Oh sahabat, dari manakah suami kamu ini?”
Pada mulanya si Perawan enggan memberitahu, tetapi tukang sihir itu mengugut dengan berkata, “ Jikalau engkau tidak beritahu nescaya engkau akan aku bunuh.”
Lalu si Perawan enggan memberitahu keadaan yang sebenar. “Tulang kerabu kesayanganku yang kamu makan itu telah menjadi seorang jejaka dan inilah dia,” kata si Perawan.
“Oh, begitu. Kami pun hendak tahu juga bagaimana mendapatkannya,” kata tukang sihir itu.
“Oh, boleh. Pergilah ke tepi sungai dan pilihlah tulang-tulang yang hitam dan berlumut di sana,” kata si Perawan.
Jadi, selepas makan, para ahli sihir itu pun pergi. Apabila mereka sampai, mereka pun memilih tulang-tulang yang hitam dan berlumut lalu meletakkannya di atas batu dan kemudian terjun menyelam.
Baru sebentar mereka berada di dalam sungai, maka ikan-ikan di dalam sungai itu pun menjerit-jerit dan berkata, “Keluarlah kamu, sebab kami akan memakan kamu.”
Para ahli sirih itu pun keluarlah dari sungai itu dengan tergopoh-gapah. Dan apa yang mereka dapati? Tujuh orang gergasi berada di tepi sungai. Tulang-tulang tadi bertukar menjadi gergasi-gergasi yang ganas.
Kata para ahli sihir itu, “Kita akan dimakan oleh gergasi-gergasi itu.” Maka mereka pun berlari, namun gergasi-gergasi tadi tidak berhenti mengejar selagi mereka belum berjaya memakan kesemua para ahli sihir itu pun habis ditangkap dan dimakan oleh gergasi-gergasi itu.“Nah! Barulah kamu tahu. Kamulah yang menjadi pengacau kami,” kata si Perawan. “Kamulah juga yang memakan kerbau kesayanganku itu,” katanya lagi.
Para ahli sihir itu telah mati. Perawan dan jejaka kacak itu pun hiduplah dengan senang, aman dan bahagia bersama ibu mereka.

Demikianlah Kisahnya...

Disediakan Oleh.
Geneva Jasmin




Tiada ulasan:

Catat Ulasan