Selasa, 26 November 2013

Penganjuran Tamu Gadang Merapatkan Silaturrahim Pelajar UMS Dengan Masyarakat


ISNIN, 25 NOVEMBER - Sempena Majlis Konvokesyen Universiti Malaysia Sabah(UMS)  Penganjuran Tamu Gadang merupakan salah satu komponen yang paling  penting dalam agenda Majlis Konvokesyen Universiti Malaysia Sabah(UMS). Di mana penganjuran Tamu Gadang pada tahun ini berlangsung selama lima hari berturut-turut iaitu, pada 21 November 2013 (Khamis) sehingga 25 November 2013 (Isnin). Tamu Gadang sempena Majlis Konvokesyen Universiti Malaysia Sabah(UMS) kali ke-15 pada tahun ini telah dirasmikan oleh Yang di-Pertua Negeri Sabah, Tun Datuk Haji Juhar Datuk Haji Mahiruddin.

Sempena berlangsungnya tamu gadang ini, pelbagai aktiviti yang telah diselitkan pada setiap hari, secara berturut-turut yang berlangsung selama lima hari. Dengan disajikan pelbagai aktiviti yang menarik pada hari Tamu Gadang ini, serta merta mampu menarik ribuan pengunjung disamping mendapat sambutan yang sangat menggalakkan daripada warga kampus dan penduduk sekitar Kota Kinabalu. Antara aktiviti yang diadakan sepanjang Tamu Gadang berlangsung ialah Kampus Ikon UMS, Cosplay Animasi, Pertandingan mewarna, Pertandingan Morden Dance, Demontrasi PDRM Dan Unit-Unit Khas, Pameran kereta berhias “family Cycling”, dan penampilan artis-artis tanah air seperti Ana Rafali, Lan The Typewritter, Felix Agus, Velvet AF, Nelly Sakura, Muas, Lotter AF dan banyak lagi yang datang memeriakan malam Tamu Gadang Kali Ke-15 pada tahun ini.

Kemeriahan Tamu Gadang ini secara tidak langsung merapatkan silaturrahim diantara para pelajar dengan masyarakat. Semasa berlangsungnya Tamu Gadang ini, salah seorang penggerai sempat di temuramah, di mana penggerai berasa teruja setiap kali Majlis Konvokesyen UMS diadakan. “penganjuran Tamu Gadang adalah sesuatu yang ditunggu oleh kami sebagai para peniaga dan pengunjung untuk bertandang ke Universiti Malaysia Sabah(UMS) disamping perpeluang merasai persekitaran institusi ilmu yang gah.” katanya. Beliau juga mengatakan Tamu Gadang dilihat sebagai salah satu acara yang dapat merapatkan jurang diantara masyarakat dan institusi ilmu. Beliau juga turut berpendapat sekiranya acara Tamu Gadang dimasukkan ke dalam kalender acara perlancongan tahunan Sabah, beliau percaya acara Tamu Gadang UMS akan lebih meriah dan mendapat sambutan yang luar biasa.

koleksi Gambar Sempena Tamu Gadang UMS Kali 
Ke-15 2013.



Suasana Tamu Gadang UMS


Cosplay Animasi
Disediakan Oleh : Elisabeth Maillin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan